Followers

13/02/2014

Khalid Ibrahim Tunggu Masa Untuk Sertai PAS

Pasti ramai di kalangan penyokong pembangkang khususnya PKR yang akan merasa pelik dengan kenyataan terbaru Menteri Besar, Abdul Khalid Ibrahim berhubung khabar angin yang mengatakan dia telah 'dipinang' untuk menyertai Pas. Ini kerana, ketika diminta mengulas mengenainya Khalid seakan terkejut dan enggan memberikan jawapan yang pasti.

"Saya ingat perkara Menteri Besar ini tak perlu dijadikan satu isu. Beri peluang kepada rakyat Kajang menentukan siapa pilihan mereka," katanya dalam sidang media selepas mesyuarat Exco semalam.

Persoalannya ialah, mengapa Khalid perlu bermain teka-teki berhubung perkara ini? Sekiranya dia merasakan perkara tersebut hanyalah merupakan 'khabar angin' mengapa dia perlu berdolak-dalih?

Ini kerana, jawapan Khalid itu telah menimbulkan spekulasi baru, iaitu dia ingin mengambil pendekatan tunggu dan lihat. Sekiranya Anwar benar-benar ingin 'menggunakan' kemenangan Kajang untuk 'memaksanya' meletakkan jawatan, 'pinangan' untuk menyertai Pas mungkin akan diterima.

Dengan cara itu Pas akan mempunyai kerusi tambahan sekali gus membolehkannya untuk terus kekal menerajui kepimpinan negeri Selangor.

Isu ini kembali hangat diperkatakan, apabila Anwar membayangkan wujud kemungkinan untuk dirinya mengambil alih jawatan tersebut. Ketika diwawancara oleh Australia's Newsline, ahli parlimen Permatang Pauh itu mengatakan dia sedang berunding dengan Khalid dan berhasrat untuk menjadikan Selangor sebagai model sebelum melangkah ke Putrajaya.

Seterusnya ketika ditemu bual baru-baru ini, Anwar sekali lagi membayangkan dia akan menerajui kepimpinan negeri dan akan berbincang dengan pimpinan pakatan rakyat bagi mendapatkan kerjasama.

"Kemungkinan itu ada. Kita kena bincang ikut proses Pakatan" katanya.

Anwar sebelum ini berulang kali menafikan malah mengatakan dakwaan untuk mengambil alih jawatan tersebut hanyalah spekulasi. Malah disebabkan spekulasi itu juga beberapa orang pimpinan Pas tampil membuat kenyataan bagi membantah 'pengambilalihan kuasa' itu.

Malah Dewan Ulama Pas sebelum ini turut tidak bersetuju sekiranya PRK Kajang ini dijadikan alasan untuk menukarkan jawatan Menteri Besar.

"... kemenangan PRK Kajang tidak menjadi jambatan untuk pertukaran MB sedia ada," menurut Ketua Penerangannya, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali dalam satu kenyataan sebelum ini.

Kesimpulannya, Khalid sebenarnya ingin menyampaikan satu mesej yang jelas bahawa dia bukanlah seorang yang mudah diperkotakan-katikkan. Mungkin ada beberapa 'permintaan' yang perlu Anwar tunaikan dulu sekiranya ingin memintanya berundur, antaranya memastikan 'musuh politiknya' turut dihapuskan.

Kegagalan Anwar untuk memenuhi syarat-syarat yang akan ditetapkan itu, mungkin akan menyebabkan Khalid menggunakan 'ace card' yang ada di tangannya untuk berhijrah kepada Pas.

Sent from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...