Followers

06/03/2017

Kit Siang Dipilih Secara Demokrasi, Bukannya Mahathir

Image result for mahathir

Sejak bila Mahathir jadi ketua pembangkang? Yang ketuanya sekarang adalah DAP. Kit Siang yang ketuai pakatan pembangkang bukannya Mahathir. Itu harus diingat oleh rakyat.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi Perdana Menteri kerana mendapat sokongan majoriti dalam Dewan Rakyat. Beliau juga menang pilihan raya dalam kawasannya di Parlimen Pekan.

Apabila majoriti rakyat memilih parti pimpinannya Barisan Nasional (BN) ini bermakna sebahagian besar pengundi masih meletakkan kepercayaan dan keyakinan kepada beliau untuk terus memimpin negara dan tidak ada sebab untuk Najib meletakkan jawatan.

Jadi, kenyataan bekas Menteri Penerangan (kini Komunikasi dan Multimedia), Tan Sri Zainuddin Maidin di blognya menyatakan bahawa Najib wajar meletakkan jawatan seperti bekas Perdana Menteri pertama Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj lakukan pada 1970 adalah tidak relevan dan hanya tinggal dakwaan mengarut sahaja.

Ini kerana, Zainuddin secara teknikal atau sengaja nampaknya terlupa di pihak pembangkang, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang yang sebenarnya dipilih secara demokrasi mengetuai Pakatan Harapan pembangkang bukannya bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam pakatan pembangkang, DAP memiliki 38 kerusi dalam Dewan Rakyat. Sebab itulah DAP jadi parti dominan dalam pembangkang dan meletakkan Kit Siang sebagai ketua.

Parti PPBM yang dipengerusikan oleh Dr Mahathir hanya ada satu kerusi sahaja iaitu di Pagoh, di Johor dengan diwakili Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Sejak bila pula parti yang ada satu kerusi menguasai parti yang ada 38 kerusi? Demokrasi apa yang sedang berlaku dalam pembangkang?

Dalam parti Dr Mahathir sendiri pun, beliau tidak dipilih secara demokrasi kerana dilantik sebagai Pengerusi yang sepatutnya hanya menjadi Penaung kepada parti sahaja.

Yang berkuasa sepatutnya Muhyiddin kerana beliau adalah Presiden parti menurut perlembagaan parti mereka. Tetapi hari ini yang lebih sudu dari kuah adalah Pengerusi bukannya Presiden.

Yang berucap lama Pengerusi, yang buat keputusan Pengerusi. Jadi apa gunanya jawatan Presiden? Inilah amalan demokrasi pelik dalam parti bunga.

Dalam PPBM, sudah beberapa kali diadakan konvensyen atau perhimpunan parti itu tetapi belum ada lagi satu sesi pemilihan atau undian yang memilih Dr Mahathir secara demokrasi di dalam parti itu.

Tidak ada. Mahathir pun tidak berani buat undian dalam parti yang dia baru tubuh itu. Malah undian sulit pun Mahathir takut hendak buat.

Apa salahnya jika pakatan pembangkang yang disertai oleh PKR, DAP, PAN dan PPBM sekarang buat satu Majlis Pemilihan untuk memilih siapa Ketua, Timbalan Ketua dan MT pakatan pembangkang.

Malah dalam majlis itu juga pakatan pembangkang boleh memutusakan secara konsensus siapa bakal PM, TPM dan Menteri bayangan mereka. Kenapa takut untuk buat?

Pembangkang tidak akan buat seperti itu kerana niat mereka hanya hendak merampas kuasa. Selepas berjaya rampas kuasa, mereka akan berebut pula kuasa sesama mereka. Rakyat kena ketahui perkara itu.

Zam Maidin tidak akan tulis cadangan ini kerana dia tahu Mahathir tidak akan buat begitu. Mahathir dan Kit Siang ada misi yang sama untuk rampas Putrajaya, tetapi selepas itu agenda mereka adalah berlainan. Mereka akan gaduh lepas itu.

Najib dipilih sebagai Pengerusi BN melalui konsensus dan sokongan kerana UMNO mendominasi parti majoriti di dalam BN.

Demokrasi ada dalam BN, tiada dalam pembangkang. Yang ada adalah "democrazy" dalam pakatan pembangkang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...