Followers

04/08/2015

Sumbangan Dana Untuk Parti Politik

Image result for duit

KENAPA AKAUN PM DAN BUKAN AKAUN PARTI

1. Menerima sumbangan untk dana politik tidak salah d sisi undang undang negara ini. Cadangan SPRM untuk wujudkan undang2 istihar sumbangan kepada parti politik telah ditolak oleh DAP walaupun UMNO setuju. Yang salah nya kalau penyumbang dapat balasan saperti projek atau peluang perniagaan dari kerajaan. Dalam isu ini, penyumbang tidak berminat untuk dapat apa-apa balasan. Mereka hanya mahu pastikan agar kerajaan Islam Melayu/Bumiputra boleh dipertahan sekaligus dapat mengekang aktiviti ISIS dan militan.

2. Syarat penyumbang dari Timur Tengah tersebut hanya mahu sumbang melalui PM secara persendirian kerana tidak mahu identiti penyumbang diketahui umum. Maka akaun peribadi dibuka khas untuk tujuan penyaluran dana aktiviti parti dan pilihanraya, kemudiannya ditutup selepas itu.

3. Kalau dimasukkan ke dalam akaun amanah sudah pasti identiti penyumbang akan terdedah dan diketahui umum, ini tidak dipersetujui oleh penyumbang.

4. Dlm isu ini, PM tidak melaku apa apa kesalahan disisi undang undang.

FAKTA TAMBAHAN

1. Selama ini DAP, PKR & PAS memang menerima ratusan juta malah billion ringgit sumbangan dana politik, tapi oleh kerana undang-undang negara ini tidak memerlukan ianya diistihar dan juga tidak perlu maklum sumber atau penyumbang nya, maka ianya tidak diketahui umum dan tidak menjadi isu.

2. Maka bila UMNO menerima sumbangan dana politik, tidak ada sebab ianya perlu dihebah kepada umum. Tapi malangnya, ada org dalam saperti bekas pemimpin yg telah mendedahkan perkara ini kpd pengetahuan umum. Lebih malang lagi pendedahan tersebut dibuat secara 'half truth' (separuh benar) yg menyebabkan pelbagai tafsiran sehingga menjadi isu negatif yg besar terhadap UMNO dan pemimpinnya. Sgt tidak beretika untk bekas pemimpin tersebut mendedahkan rahsia parti.

3.  Adakah mungkin antara sumber derma kpd  DAP berkait dgn CIA, Isreal (Yahudi) atau lain lain yg boleh menimbulkan kemarahan dan kebencian rakyat terhadap DAP?Mungkin ini lah sebabnya DAP menolak sekeras kerasnya untk gubal akta tersebut.

Wallahuallam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...