Followers

06/04/2015

Kalau Tiada Najib, Mahathir Mungkin 6 Tahun Sahaja Jadi PM

Image result for tun mahathir
Dalam keadaan politik umat Islam diseluruh dunia tidak menentu pada hari ini, kita dikejutkan pula dengan kritikan terbuka yang dibuat oleh Ayahanda Tun Mahathir terhadap Perdana Menteri Malaysia.


SewaktuTimur Tengah dalam keadaan krisis dan dunia yang tidak menentua kibat kemelesetan ekonomi dan peperangan, umat Islam di Malaysia masih lagi menikmati kemakmuran ekonomid an kebahagian untuk hidup di negara ini. Ini nikmat besar Allah terhadap rakyat Malaysia. TidaksamakeadaanhariinidengankeadaanpadazamanTun Mahathir.

Dulu berapa ramai sahaja rakyat Malaysia? Dulu berapa banya kkereta yang ada atas jalan? Dulu berapa ramai yang pakai phone dan komputer? Dulu berapa ramai graduan dan universiti yang ada. Sekarang dunia sudah berubah, memimpin dalam dunia yang serba kompleks dan baru ini memang banyak cabaran.

Suatu ketika dulu, ramai juga yang mengagumi dan menghargai kepimpinan dan jasa yang telah ditinggalkan Tun Mahathir terhadap rakyat Malaysia. Namun usahlah penghormatan dan jasa itu berganti dengan sesuatu yang tidak baik.

Krisis Mahathir Dengan Tunku

Semua itu bertukar kerana sikap Tun Mahathir sendiri. Beliau seharusnya lebih memahami dan mengetahui kesan buruk menyatakan sesuatu yang negatif dalam blognyaitu. Ianya lebih banyak menimbulkan kekeliruan dan persepsi di kalangan rakyat. Ada perkara yang tidak wajar dipertikaikan keranaianya sudah pun diselesaikan menerusi jalan perundangan. mahathir and tunku

Tun Mahathir sendiri perlu mengetahui sejarah lama beliau telah diusir keluar daripada UMNO pada suatu ketika, di zaman Tunku Abdul Rahman.

Pada 12 Julai 1969, Tun Mahathir dipecat daripada keahliannya dalam Majlis Tertinggi UMNO selepas menulis surat secara terbuka mengecam ulilamri ketikaitu iaitu Tunku Abdul Rahman. Tidak bolehkah Tun Mahathir tegur Tunku pada waktu itu secara bersemuka dan baik tanpa mengaibkannya? Apakah tiada peluang langsung berjumpa?

Hukum Menegur& Cara Berhikmah

“Ajaklah (wahai Muhammad) mereka kearah jalan Tuhan mudengan hikmah dan nasihat yang elok dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang paling baik…..” (Surah An-Nahl: 125)

Jika merujuk kepada tafsiran Imam al-Qurtubi, adalah diminta agar orang yang ingin memberikan nasihat menyampaikan nasihat tersebut secara penuh bijaksana, lemah lembut dan penuh strategi. 162-Al-Idrisi

Sifat kasar dan keras ketika menegurhendak lah dijauhi.  Ianya supaya orang yang ditegur tidak merasa malu dan melarikan diri sekali gus matlamat dakwah menjadi realiti dan terlaksana.

“Mukmin itu menasihati dan menutup (aib dan kesalahan), Orang yang jahat itu menyingkap dan mendedahkan (aib dan kesalahan)” Fudhail Bin I’yadh, Kitab Al-Wafisyarah Matan Al-Arbain An-Nawawiyyah. Tun Mahathir tentunya lebih arif dan mengetahui tentang ayat ayat ini, amat lah tidak wajar bagi seseorang yang mengetahui tidak amalkan apa yang beliau ketahui.

Jasa Tun Razak Pada Tun Mahathir

Siapa yang membawa semulaTun Mahathir kedalam UMNO sehingga beliau naik menjadi Perdana Menteri Malaysia yang paling lama? Tun Razak (bapa Najib) yang membawa semula Tun Mahathir dalam UMNO pada 7 Mac 1972. Tun Mahathir terus dilantik sebagai senator pada 1973. Kemudian menang tanpa bertanding sebagai ahli parlimen Kubang Pasu pada 1974.

568B 13582984F 19255611D 48B18D Daripada bukan ahli UMNO pada 1972, Tun Mahathir terus melompat naik dan menang kerusi Naib Presiden UMNO pada 1975.

Dalam masa 3 tahun sahaja. Sesuatu yang sukar berlaku pada zaman sekarang, seorang ahli UMNO biasa boleh buat “fast come back” dan menduduki kerusi penting di Naib Presiden UMNO.

Dalam masa 4 tahun, Tun Mahathir diangkat menjadi orang no 2 iaitu Timbalan Perdana Menteri. Diangkat dan dibawa naik oleh bapa Dato Seri Najib dan Dato Seri Hishammudin Hussein. Bertuah Tun Mahathir kerana diangkat dan dibawa naik begitu, belum tentu keistimewaan yang sama boleh dilakukan oleh mana mana pemimpin UMNO pada hari ini.

Bantuan Najib Menangkan Mahathir

Ramai yang tidak mengetahui bahawa Dato Seri Najib telah membantu Tun Mahathir untuk mengekalkan kedudukan sebagai Presiden UMNO pada 1987. Pada 24 April 1987, Tun Mahathir telah dicabar sebagai Presiden UMNO buat pertama kalinya selepas dipilih selama 12 tahun dalam pelbagai jawatan dalam UMNO secara tanpa bertanding.

Ianya sesuatu yang mencabar buat Tun Mahathir kerana pencabarnya pada waktu itu adalah Tengku Razaleigh Hamzah (bekas Menteri Kewangan), Tun Musa Hitam (Timbalan Perdana Menteri) dan Datuk Suhaimi Kamaruddin (bekas Ketua Pemuda UMNO dan Presiden Belia 4B). Pada waktu itu, Dato Seri adalah pemangku jawatan Ketua Pemuda UMNO bila Anwar Ibrahim melepaskan jawatan untuk bertanding Naib Presiden UMNO. mahathir-tengku.

Tun Mahathir hanya menang 43 undi sahaja. Tengku Razaleigh dapat 718 undi berbanding Tun Mahathir mendapat 761 undi. Daripada mana mana 43 undi itu datang? Menurut sumber sumber orang lama, undi itu datangnya daripada Pemuda UMNO yang dipimpin oleh Dato Seri Najib pada waktu itu.

Ini bermakna, jika tidak mendapat pertolongan 43 undi tersebut, sudah tentu karier politik Mahathir sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri akan bertahan selama 6 tahun sahaja (1981 – 1987). UMNO berada dalam krisis yang cukup meruncing ketikaTun Mahathir menjadi Presiden.

Kini Dato Seri Najib sudah 6 tahun menjadi Perdana Menteri (4 April 2009 – 4 April 2015), keadaan UMNO tidak seperti pada tahun 1987. Bandingkan situasi yang sama ketika 6 tahun Tun Mahathir menjadi Presiden UMNO. ApakahTun Mahathir sudah lupa pertolongan Najibt erhadap beliau pada 1987?

Rakyat Malaysia perlu bijak menilai teguran teguranTun Mahathir ini. Ada yang sudah dijawab berkali kali pun dalam media. Tun Mahathir pun tahun perkara ini, namun mengapa beliau sengaja buat begitu?

Dalam hal ini, perlulah kita berbalik pada pesanan Nabi  Muhammad SAW dan perintah Allah SWT agar kita tidak terpesong dengan emosi dan terikut ikut dengan perasaan, antara pemimpin dan seorang negarawan.

Antara menjaga negara dan mengekalkan perpaduan dengan sayang pada negarawan dan cetuskan spekulasi. Yang penting adalah mentaati pemimpin dan menjaga keadaan semasa agar tidak menjadi tenteram dan huruhara.

RasulullahShallallahu ‘alaihiwaSallambersabda:

مَنْأَطَاعَنِيفَقَدْأَطَاعَاللَّهَوَمَنْعَصَانِيفَقَدْعَصَىاللَّهَوَمَنْيُطِعْالْأَمِيرَفَقَدْأَطَاعَنِيوَمَنْيَعْصِالْأَمِيرَفَقَدْعَصَانِي


“Sesiapa yang taat kepadaku, sesungguhnya iatelah taat kepada Allah. Sesiapa yang derhaka kepadaku, sesungguhnya ia telah derhaka kepada Allah. Sesiapa yang taat kepada pemimpin, sesungguhnya ia telah taat kepadaku, dan sesiapa yang derhaka kepada pemimpin, sesungguhnya iatelah derhaka kepadaku.” (HadisRiwayat al-Bukhari, 10/114, no. 2737. Muslim, 9/364, no. 3417)

1 comment:

  1. Kalau buat kerja betul siapa pun tak marah. Jangan bebankan rakyat dengan pelbagai kerenah . Itu saja . Tun Razak ikhlas memerintah .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...