Followers

31/10/2015

Arul Kanda Bikin Panas! Tony Pua Kecut Telor


Jika sebelum ini Tony Pua memberikan pelbagai alasan untuk mengelak daripada berdebat dengan Presiden 1MDB, Arul Kanda, pagi ini Arul telah membuat pengumuman yang mengakibatkan Tony Pua tidak bisa mengelak lagi.

Jika sebelum ini Arul menyahut cabaran Tony dengan meletakkan syarat Tony mesti meletakkan jawatan sebagai ahli PAC bagi menjaga intigriti badan itu. Namun setelah Tony memberikan pelbagai alasan untuk mengagalkan debat tersebut, Arul Kanda dalam sidang media pagi ini telah mengumumkan kesediaan beliau untuk berdebat dengan Tony tanpa sebarang syarat.

Tony mungkin tidak sedar bahawa orang yang beliau cabar itu sebenarnya bukan hanya pakar memulihkan syarikat, tetapi Arul juga merupakan bekas pemidato yang digeruni oleh kawan dan lawan semasa di Maktab Tentera DiRaja dan ketika menuntut di United Kingdom.  Itu sebabnya sehingga kini kita tidak pernah dengar pemimpin pembangkang seperti Rafizi yang mengenali reputasi Arul sebagai pembahas, berani untuk mencabar Arul untuk berdebat.

Malangnya, mungkin setelah dimaklumkan oleh teman-teman beliau, Tony hari ini telah membuat helah baru bagi menghalang debat tersebut.  Ketika dihubungi oleh wartawan dan dimaklumkan tentang kesediaan Arul berdebat dengan beliau tanpa syarat,  Tony telah memberikan jawapan yang cukup mengaibkan. 

Semua terkejut apabila Tony pula yang meletakkan syarat kepada Arul sebelum menyahut cabaran debat tersebut.  Pasti ramai tergelak sehingga terguling-guling bila mendengar syarat jantan dayus bernama Tony Pua ini.  Tony meletakkan syarat, dia hanya akan bersetuju berdebat dengan Arul sekiranya majlis debat itu berbentuk "live talk show dan bukan debat. 

Lebih melucukan, syarat kedua yang Tony letak, hanya beliau boleh menyoal Arul, tetapi Arul tidak boleh menyoal Tony. Ha ha ha, debat kejadahnya ini.  Belum pernah saya jumpa pemimpin pembangkang sebacul Tony Phua. Mungkin dah tiba masanya Tony pakai skirt ke Parlimen.

BAJET 2016: TONY PUA KATA GST TAK BAGUS TAPI RUPANYA GST PENYELAMAT EKONOMI NEGARA. PATUTLAH DIA TIDAK BERANI BERDEBAT DENGAN ARUL KANDA.

Dia cabar Arul Kanda berdebat sebab dia ingat Arul penakut. Tetapi apabila Arul sahut cabaran, Tony pula yg penakut. Maka macam macamlah alasan yang dia bagi. Itu satu lagi contoh, Tony Pua dan DAP hanya berani di media sosial. Itu juga bukti kerja mereka hanyalah berbohong dan memfitnah. Contohnya Tony Pua suka memfitnah mengenai GST. Hakikatnya GST adalah penyelamat ekonomi negara di saat kejatuhan harga minyak dunia.

2. Pada tahun 2015, kesan kejatuhan harga Petroleum iaitu AS$50 setong menyebabkan hasil Petronas merosot kepada RM44 bilion berbanding RM62 bilion sebelumnya.

3. Harga minyak ini dijangka akan kekal rendah pada tahun 2016 dan kutipan hasil daripada sumber berkaitan minyak dianggarkan RM31.7 bilion atau penyusutan pendapatan kerajaan lebih RM30 bilion.

3. Justeru GST adalah penyelamat. Untuk tahun 2016 jika GST tidak dilaksanakan hasil negara akan berkurangan sebanyak RM21 bilion. Kalau SST kekal digunakan hasil kutipan hanya sebanyak RM18 bilion sahaja berbanding GST sebanyak RM39 bilion. Akibatnya defisit negara akan meningkat kepada 4.8% tersasar daripada jangkaan 3.1% tahun 2016.

4. Menurut Ketua Setiausaha Perbendaharaan TS Irwan Serigar Abdullah hasil kutipan GST dalam tempoh sembilan bulan ialah RM27 bilion. Dan hingga kini hampir 400,000 syarikat telah bersaftar dengan GST.

5. GST sifar akan dikenakan kepada semua jenis ubat terkawal serta tambahan kepada jenama ubat bagi 30 jenis penyakit seperti ubat kanser, kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung. Ini membabitkan peningkatan dua kali ganda daripada 4,215 kepada 8,630 jenama ubat.

6. GST sifar juga dikenakan terhadap beberapa barangan makanan seperti susu bayi dan kanak kanak berasaskan kacang soya dan susu organik, dhal termasuk sengkuang air dan gula merah. Manakala golongan petani berskala kecil kerajaan mencadangkan supaya threshold jualan tahunan untuk tujuan pendaftaran di bawah Skim Kadar Rata GST diturunkan daripada RM100,000 kepada RM50,000.

7. Dan yg paling dinantikan oleh pengguna handphone pra bayar ialah rakyat Malaysia akan mendapat kembali rebat bersamaan dengan amaun GST yang dibayar yg akan dikreditkan terus ke dalam akaun perkhidmatan pra bayar mereka mulai Januari 2016.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...