Followers

13/02/2015

Nik Aziz Nik Mat Masuk UMNO Jadi Guru Agama KEMAS

Al-Fatihah, Nik Aziz Nik Mat


Selepas pulang ke Malaysia, Nik Aziz mengajar ilmu agama di surau-surau serta mana-mana tempat yang orang ramai panggil beliau untuk memberi kuliah. 

Ahli-ahli UMNO sangat kesian melihat beliau yang ke sana-sini mengajar agama dan tidak mempunyai pendapatan yang tetap. Maka mereka membawa beliau ke dalam KEMAS sebagai Guru Agama.

Beliau juga pernah dilawati oleh Anwar Ibrahim sewaktu di Kelantan dan hasil dari itu Anwar Ibrahim mencadangkan beliau membuka sebuah pondok untuk dijadikan pusat pembelajaran agama. Nama pondok itupun hampir sama dengan nama Anwar Ibrahim. 

Cuba pergi Kelantan dan siasat!

Untuk menjadi guru Kemas, beliau mesti menjadi ahli UMNO terlebih dahulu dan beliau pun menjadi ahli UMNO demi untuk menjadi petugas KEMAS. Walaubagaimanapun selepas beberapa lama menjadi guru Agama KEMAS, dalam menjalani proses kenaikan pangkat beliau telah gagal kerana ketiadaan ketokohan serta kegagalan dalam interview. Maka bertitik tolak dari situlah beliau terus keluar dari UMNO serta KEMAS dan menjadi seorang ahli PAS.

2 comments:

  1. Sebenar benar kenyataan ini adalah fakta bukan auta. Seperkara lagi beliau pernah bermohon dan berhasrat menjadi ketua pengarah Pusat Islam diwaktu itu terletak bersebelahan dgn masjid negara kononya berkelayakan. Tetapi sebagaimana entry bercerita beliau gagal dlm temuduga dan tidak berwibawa. Lantas kekecewaan itu menyebabkan beliau lari dan menyertai pas. Sebab itulah sehingga kini beliau amat membenci UMNO kerana kegagalan sendiri.

    ReplyDelete
  2. Sejarah ramai orang tak tahu ataupun buat tak tahu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...