Followers

25/07/2014

Dimana Keadilan Sebenar POLIS?

TEGAS, ADIL, BERHEMAH


Apakah Wujud SOP Diskriminasi Perkauman Ketua Polis Negara dan Peguam Negara?

Dimana keadilan sebenar?

Ketika ini, bagai sebuah wabak yang melanda, rata-rata komen yang melimpahi ruang-ruang perkongsian maya sedang sibuk berbicara tentang integriti dan kredibiliti dua orang tokoh yang dipertanggungjawabkan untuk memimpin amanah memegang kuasa menjalankan keadilan di dalam negara.Rata-rata komen dan perkongsian di dalam maya sedang menyambut dengan penuh ‘gembira’ kecekapan Polis DiRaja Malaysia di bawah KPN sekarang Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Pejabat Peguam negara dalam menghantar Kiki Kamaruddin, mangsa provokasi lisan seorang rasis tua, ke muka pengadilan. Perbuatan mencetuskan kemarahan mendadak tidak lagi dipertimbangkan sebagai asbab amukan wanita malang tersebut. Walaupun beliau sudah memohon maaf secara live melalui media-media, permohonan maafnya tidak membawa apa-apa erti kepada kamus keadilan KPN yang seharusnya buta warna.
Dalam tempoh tidak sampai 5 hari, tanpa sebarang laporan polis, beliau ditahan, disiasat dan dibawa ke muka pengadilan dan dihukum oleh Mahkamah. Hanya dengan KPN menonton video amukan yang dilakukannya tanpa mencederakan sesiapa melalui aplikasi telefon pintar, ia sudah cukup untuk KPN menggerakkan jentera-jentera kepolisan dengan kelajuan halilintar untuk menyegerakan proses keadilan. Hebat! Super Hebat!
Tahniah Ketua Polis Negara. Justice delayed is justice denied. Rata-rata, penduduk negara kagum dengan keupayaan halilintar selektif kerjasama antara Pejabat Peguam Negara dan PDRM dalam isu ini.
Tetapi kecekapan kerjasama pada tahap halilintar ini menimbulkan satu bentuk misteri yang asing. Kes Kiki Kamaruddin ini dan kes Presiden ISMA sebelum ini melibatkan pihak yang menjawab provokasi perkauman yang dicetuskan pihak lain. Yang melakukan provokasi terlepas, tetapi yang menjawab provokasi cepat pula dikenakan tindakan. Apakah kerana mereka Melayu dan beragama Islam, maka dikirimkan pasukan elit halilintar yang mampu mencapai kerjasama antara Pejabat Peguam Negara dan PDRM untuk membawa mereka ke muka pengadilan dengan sepantas mungkin.
Rakyat Malaysia sudah mula terhidu sesuatu. Seolah ada pendekatan selektif. Jika kamu Islam dan Melayu maka, kecenderungan untuk keadilan dikuatkusakan ke atas kamu akan berlaku dengan pantas. Tetapi jika kamu bukan Islam, maka kamu boleh lakukan apa sahaja. Setiap laporan polis, tidak akan membawa apa jua bentuk tindakan. Jika ada pun usaha untuk mengenakan tindakan, satu dua panggilan telefon daripada pihak tertentu sudah cukup untuk menghentikan Mahkamah yang baharu hendak bersidang, terpaksa berhenti melakukannya kerana penangguhan dakwaan atas sebab-sebab tertentu. Ini terlah berlaku di hadapan mata dan deria rakyat Malaysia. Ks RSN Rayer satu contoh yang baik. Rakyat mula teringat satu persatu kes-kes yang sehingga kini belum mendapat pengadilan yang sepatutnya.
KPN & AG, apa cerita pula dengan kes Patrick Teoh yang melakukan provokasi menghina Islam dua tahun lepas? Kenapa tidak dikirimkan pasukan halilintar tuan untuk membawa penghina dan pemprovokasi ini ke muka pengadilan? Atas apa alasan kesnya didiamkan? Apakah kerana dia telah memohon maaf di dalam laman sosialnya, maka dia dilepaskan? Bukankah Kiki Kamaruddin juga telah memohon maaf, malah permohonan maafnya lebih kelihatan penyesalan yang ikhlas berbanding permohonan maaf Patrick Teoh ini? Jadi kenapa ada beza layanan perjalanan keadilan di dalam kes ini?
KPN dan AG, bagaimana pula dengan kes Namewee yang sudah berusia 7 tahun tanpa diambil sebarang tindakan?
Apa pula kisahnya dengan penghina dan penggugat ketenteraman awam yang mencetuskan provokasi agama sebagaimana yang telah dilakukan oleh Alvin Tan dan Vivian Lee (Alvavi)? Seolah seluruh sistem keadilan melumpuh bila berhadapan dengan mereka berdua.Bagaimana pula dengan kes Pengetua Sekolah Cina yang mengugut bunuh salah seorang guru mualaf di Johor hanya kerana dia bertegad memakai tudung? Kenapa tiada sebarang tindakan? Apakah kerana dia telah ‘memohon maaf’ maka tiada sebarang tindakan dikenakan ke atasnya. Sedangkan terang-terang mereka ini membuat salah dengan niat!!!
Sampai bila ISLAM dan MELAYU hendak DIPERBODOHKAN OLEH KPN dan AG???

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...