Followers

18/04/2014

PAS Seru Sedekahkan Al-Fatihah Kepada Karpal Singh

SEPATUTNYA PAS GEMBIRA DENGAN KEMATIAN MUSUH ISLAM


GEMBIRA DENGAN KEMATIAN MUSUH ISLAM TERDAPAT DI DALAM SUNNAH

Berikut pandangan Pengerusi Majlis Ulama ISMA (MUIS) Prof Madya Dr Aznan Hasan berhubung sikap yang sepatutnya diamalkan oleh umat Islam:

"Merasa kegembiraan dengan kematian mereka yang memusuhi Islam (atau undang-undang Islam), apatah lagi dengan permusuhan dan penentangan yang terancang adalah warid di dalam sunnah.

Menyamakan ini (memuji mendiang Karpal) dengan penghormatan Nabi Muhammad ke atas jenazah Yahudi adalah suatu qiyas yang tidak tepat sama sekali.

Yahudi tersebut adalah seorang yang tidak memerangi Islam, bahkan beliau merupakan seorang warganegara di dalam negara Islam Madinah.

Dua perbezaan yang tidak boleh disamakan sama sekali. Apatah lagi untuk menyamakan beliau dgn Abu Talib. Subhanallah, di mana persamaannya?

Untuk menyatakan RIP (rest in peace) kepada seorang kafir yang meninggal dunia, di mana semasa hayatnya adalah secara konsisten menentang Islam (atau hukum-hukum Islam) adalah sesuatu yang tidak dapat diterima sama sekali.

Apatah lagi untuk mengucapkan (menghadiahkan bacaan) Surah AlFatihah. Secara hukum-hakam syaraknya, kita sudah tahu ke mana akhirannya di sana.

Umat Islam perlu jelas hukum-hakam syarak dan tidak sepatutnya bersifat apologetik dalam hal ini."




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...