Followers

16/10/2015

Mahathir Mohamed VS Jamal Yunos


ANTARA MAHATHIR KATA DAN JAMAL KATA (Siri Pertama)

MAHATHIR KATA :
SOSMA ini menakutkan rakyat.

JAMAL KATA :
Yang dapat gelaran "Draconian Act" ialah ISA yang digunakan oleh Mahathir untuk memenjarakan lawan politiknya.  Tempoh ditahan di bawah seksyen 73(1) ISA ialah 60 hari, dua kali ganda lebih lama dari SOSMA. Lepas tu Mahathir boleh arah Menteri Dalam Negeri tahan OKT dibawah seksyen 8 ISA selama 2 tahun tanpa bicara.  Lepas 2 tahun boleh lanjut lagi 2 tahun dan seterusnya lagi 2 tahun selagi Menteri Dalam Negeri mahu.  Di bawah SOSMA, tahanan akan didakwa di Mahkamah dan diberikan peluang membela diri.  Jadi yang mana lebih menakutkan? ISA atau Sosma?

MAHATHIR KATA :
Mengapa bila rakyat bersuara dan membuat laporan berkaitan kelemahan kerajaan, mereka ditangkap? Khairuddin dan Mathias bukan penganas.

JAMAL KATA :
Masihkah kita ingat Mahathir menutup mulut dan menindas semua pihak yang bersuara menentangnya selama ini :

1. Operasi Lalang (1987) - 106 ditahan tanpa bicara dan akhbar The Star, Sin Chew Jit Poh dan akhbar Watan digantung lesen.

2. Lim Guang Eng dipenjara menggunakan Akta Mesin Cetak kerana membangkitkan isu cucu Pendek Binti Ahmad yang dirogol RTC, blue eye boy Mahathir (1998).

3. Naib Presiden Keadilan, Marina Yusof didakwa dibawah OSA (1999).

4. Reformasi - TPM dan MB Perak serta puluhan lain ditahan dibawah ISA (1998).

5. Ezam Mohd Noor, bekas Ketua Pemuda Keadilan dipenjarakan selama 18 bulan di bawah OSA kerana membuat laporan polis berhubung pemberian AP oleh Rafidah Aziz kepada menantunya Fazrin Azwa (2002).

6. Ezam Md Nor, Lokman Nor Adam, Shaari Sungip, Dr Badrul Amin, Hishammuddin Rais dan Tian Chua ditahan di bawah ISA selama 2 tahun kerana dituduh sebagai penganas, sedangkan keputusan mahkamah selepas itu mengatakan mereka bukan penganas? (2001)

Siapa sebenarnya yang menyalahguna kuasa untuk membenamkan rakyat yang bersuara?

MAHATHIR KATA :
Najib menggunakan mahkamah untuk mengekalkan kuasanya.

JAMAL KATA :
Rakyat Malaysia dan dunia tahu yang Mahathir masuk campur dalam memutuskan kes berikut:

1. Kes Anwar Ibrahim 
2. Kes Tun Salleh Abbas
3. Kes Percutian Ketua Hakim Negara, Mohd Eusoff Chin bersama VK Lingam di New Zealand.
4. Kes tape V.K. Lingam, Suruhanjaya Diraja yang terlibat menyiasat kes ini telah mencadangan beliau bersama 5 orang lagi disiasat lanjut. Malangnya kes ini akhirnya ditutup.
5.Pendedahan oleh Datuk Syed Aidid, bekas Hakim Mahkamah Tinggi tentang 112 kes rasuah hakim-hakim.
6.Penghapusan bukti dalam kes seks D. P. Vijandran.
7.Perlantikan Mohtar Abdullah sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan setelah beliau terlibat membebaskan Rahim Tamby Chik, Tan Sri Muhammad Taib, Rafidah Aziz dan sebagainya ketika menjadi Peguam Negara.
8.Perlantikan Ariffin Jaka dan Augustine Paul sebagai Hakim Mahkamah Agung.

Saya yakin dunia tahu bahawa selama 22 tahun pemerintahan Mahathir, beliaulah Perdana Menteri yang jelas terbukti telah menggunakan semua kuasa yang ada pada diri beliau untuk melindungi orang-orang kanannya dan membenam semua musuh politiknya. Habis dirogol semua institusi asas negara demi memastikan beliau terus berkuasa.  Buruk-buruk Dato Seri Najib, saya belum pernah dengar beliau digelar sebagai Maha Firaun, Maha Zalim atau Maha Thir.

Dato' Jamal Yunos
Ketua UMNO
Bahagian Sungai Besar

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...